بهعنوان بخش بسیار مهمی از فرایند بازاریابی، حدوداً 80 سال است که مراحل ساخت تیزر تبلیغاتی بارها و بارها در هر کسبوکاری طی میشود. در واقع، از بین تمام کارهایی که امروزه در دیجیتال مارکتینگ انجام میدهیم، ساخت تیزر تبلیغاتی ممکن است قدیمیترین آن باشد.
در عصر حاضر، ویدئومارکتینگ یا همان بازاریابی ویدئویی حرف اول را در حوزۀ تبلیغات میزند. زیرا شما را قادر میسازد که به راحتی جلب توجه کنید. مهمتر از همه، به شما کمک میکند احساسات بیننده را برانگیزید، روی او تأثیر بگذارید و او را به عمل ترغیب کنید. جالب اینجاست که همۀ اینها میتواند در کمتر از یک دقیقه اتفاق بیفتد!
چه بخواهیم چه نخواهیم، ویدئوها به بخشی جداییناپذیری از مسیر خرید مردم تبدیل شدهاند. اکثر مردم در ابتدای فرایند خرید، فیلمهایی را برای آموزش و افزایش سطح مهارت خود در آن مسئله تماشا میکنند. سپس، ویدئوهایی مانند دموی محصول، آنباکسینگ، مرور خصوصیات فنی و توصیفات عینی را مشاهده میکنند تا بهترین محصول را پیدا کنند. بله، مردم تا حد زیادی هوشیار و هوشمند شدهاند.
زیبایی تیزرهای تبلیغاتی (در مقایسه با آنهایی که فقط روی آموزش و نحوۀ کار تمرکز دارند) این است که مستقیماً روی نتیجۀ کار شما تأثیر میگذارند. آنها قرار است در مورد برند و پیشنهادهای شما حرف بزنند. این تیزرهای تبلیغاتی هستند که افراد را وادار میکنند تا اقدامات کلیدی مانند ثبتنام در یک دورۀ آزمایشی رایگان یا خرید محصول شما را انجام دهند.
در این مقاله، ما مراحل ساخت یک تیزر تبلیغاتی موفق را از ابتدا تا انتهای تولید، در قالب چهار قدم بررسی میکنیم. اطمینان داشته باشید اگر چهارمرحلهای که مطرح میشود را به درستی طی کنید، ویدئویی منحصربهفرد و پربیننده خواهید داشت.
تیزر تبلیغاتی چیست؟
یک تیزر تبلیغاتی، نوعی محتوای ویدئویی است که به طور خاص، برای تبلیغ یک پیشنهاد (offer) ساخته میشود. این پیشنهاد میتواند یک محصول، خدمت، دورۀ آموزشی، تخفیف در مدت زمان محدود و بسیاری موارد دیگر باشد.
فیلمهای تبلیغاتی بر جلب توجه بینندگان به مهمترین پیشنهادهای یک کسبوکار متمرکز هستند. پیشنهاداتی که میتوانند در ابتدا رایگان باشند، اما قرار نیست همیشه رایگان بمانند!
نکتهای که بسیاری از افرادی که ابتدای مسیرند از آن غافل میمانند، این است که ویدئوهای تبلیغاتی کاملاً متفاوت از محتوای آموزشی هستند. در فیلمهای آموزشی، نحوۀ انجام کاری ارائه میشود و شما قرار است اطلاعات ارزشمندی را به اشتراک بگذارید. هدف از ساخت محتوای آموزشی، دستیابی به حداکثر افرادی است که چالشی مشخص را تجربه میکنند. چالشی که شما قرار است آن را با آموزش خود برطرف کنید.
اما مراحل ساخت تیزر تبلیغاتی که اغلب پرهزینه و پردردسر هستند، برای اهداف بالا طی نمیشود. فیلمهای تبلیغاتی به شدت تحت تأثیر نام تجاری و پیشنهادهای شما قرار دارند. آنها نشان میدهند که محصول یا خدمت شما چگونه کار میکند و چگونه قرار است زندگی مشتریان شما را آسان کند.
درست است که ویدئوهای تبلیغاتی هنوز تحت تأثیر چالشهای موجود در زندگی مخاطب هستند، اما آنها در مدتی کوتاه یک راه حل ساده برای آن ارائه میدهند. راه حلی که با تمرکز بر محصول (Product) ارائه میشود.
فیلمهای تبلیغاتی مزایای زیادی دارند. اما تمام این مزایا در قالب سه مورد زیر خلاصه میشوند. یک تیزر تبلیغاتی خوب به شما کمک میکند:
- مشتریان بالقوه را به مشتریان بالفعل و پویا تبدیل کنید.
- در مورد محصولات/خدمات خود، بهراحتی و با روشی خلاقانه توضیح دهید.
- نام تجاری و حضور خود را در بازار تقویت کنید.
قدم اول: جمعآوری مواد لازم
معمولاً هر کاری با ساخت یا تهیۀ مواد اولیه برای انجام آن کار آغاز میشود. برای طی کردن مراحل ساخت تیزر تبلیغاتی هم یک چکلیست اولیه وجود دارد که باید از تهیۀ آن اطمینان حاصل کنید.
اهداف را شناسایی کنید.
هدف، همان دانهای است که قرار است رشد کند و کل ویدئوی شما را بسازد. ممکن است فکر کنید شناخت هدف یا اهداف، امری پیشپاافتاده است که قبلاً به آن فکر کردهاید. اما بهتر است حواستان را جمع کنید! چراکه ساخت ویدئوی تبلیغاتی نیاز به سرمایهگذاری دارد. ازاینرو، روش آزمون و خطا میتواند بسیار هزینهبر باشد. پس نیاز است که بدانید چگونه یک شرکت قابلاعتماد برای ساخت تیزر تبلیغاتی پیدا کنید؟
قبل از رفتن به مراحل بعدی، باید درمورد هدف خود کاملاً روراست و واضح باشید. هدف از ساخت تیزر تبلیغاتی ممکن است هر چیزی باشد: آگاهیبخشی از نام تجاری، آموزش مشتریان، افزایش تعامل با مشتری و… پیشتر در مقالهای تحت عنوان هشت نکتۀ طلایی برای ساخت یک تیزر تبلیغاتی موفق گفتیم که مشاغلی که بیش از یک هدف در نظر دارند، باید چندین ویدئو تولید کنند.
شخصیت یا پرسونالیتی برند را بشناسید
یک ویدئوی تبلیغاتی که صرفاً جذاب باشد، ممکن است در ابتدا توجه چند نفر را به خود جلب کند. اما این توجهات بهزودی از بین میروند. برای ایجاد یک تأثیر ماندگار، فیلم تبلیغاتی شما باید معتبر باشد و نشاندهندۀ شخصیت برند باشد. به عنوان یک تجارت، شما چه موضعی در بازار خواهید داشت؟ میخواهید مشتری چگونه تجارت شما را بشناسد و آن را درک کند؟ پاسخ به این سؤالات به شما کمک میکند شخصیت برند خود را شناسایی کنید.
مدتزمان و بودجه
وقتی صحبت از مدتزمان ویدئوی تبلیغاتی میشود، هیچ قانون کلیای وجود ندارد. برخی از تیزرها برای انتقال پیام خود، ممکن است فقط به 20 ثانیه زمان نیاز داشته باشند. برخی دیگر نیز میتوانند بین یک تا دو دقیقه باشند.
یک ویدئوی خیلی طولانی یا خیلی کوتاه، هر دو میتوانند به تبلیغ شما آسیب بزنند و آن را بیاثر کنند. رسیدن به نوعی پارامتر و معیار برای زمان ویدئوی تبلیغاتی، امری ضروری برای سازمان شماست. معیاری که یا به صورت تجربی به دست میآید، یا با مشورت با افراد متخصص و باتجربه.
انتخاب مدتزمان مناسب برای تیزر تبلیغاتی، معمولاً به عوامل مختلفی از جمله بودجۀ کلی بستگی دارد. ازاینرو باید بودجۀ خود را به طور واضحی مشخص کنید تا در تصمیمگیری مردد نباشید. متأسفانه در سالهای اخیر، هزینۀ فرایند ساخت و ویرایش ویدئو به شدت افزایش یافته است. ازاینرو لازم است با مشورت با افراد متخصص، هوشمندانه قدم بردارید.
در هر حال، فراموش نکنید نکتۀ مهم این است که ویدئوی شما باید در مدت زمانی که دارد، توجه بیننده را جلب کند و پویایی و جذابیت خود را حفظ کند. امروزه طول اکثر ویدئوهای تبلیغاتی که ساخته میشود، بین 15 ثانیه تا 1 دقیقه است. این محدوده از نظر عملکرد، بهترین طول برای یک تیزر تبلیغاتی است.
یک داستان بنویسید
وشتن فیلمنامه، عبارت است از سازماندهی مطالب فوقالذکر در قالب صحنههایی که قرار است فیلمبرداری شوند یا توسط ابزارهای انیمیشن ساخته شوند. توصیف هر صحنه و ملزومات اصلی آن باید به طور دقیق نوشته شود.فیلمنامه همان فیلم شما روی کاغذ است. این دستنوشته به شما خواهد گفت که در وهلۀ اول چه اتفاقی قرار است ، در مقابل دوربین به صورت صحنه به صحنه رخ دهد. آن اتفاق چگونه و به چه شکلی رخ میدهد و لوازم موردنیاز شما چیست. پس میان مراحل ساخت تیزر تبلیغاتی این مرحله را خیلی جدی بگیرید!
در مورد لوکیشن و گروه تصمیم بگیرید.

بدیهی است که فیلمبرداری تبلیغاتی در داخل خانه (یا بهاصطلاح تخصصی “داخلی”) مقرونبهصرفه است. اما اگر فیلمنامه مکانی در فضای باز را میطلبد، بهتر است در جستجوی مکانی امن باشید. توجه کنید که بعضی اوقات برای عکاسی و فیلمبرداری در مکانهای خاص به مجوز نیاز دارید.
این مکان و زمان فیلمبرداری است که بکگراند تصویر، شیوۀ نورپردازی و صدابرداری، نوع گریم بازیگران و… را تعیین میکند. در کنار مکان و زمان، این متن شماست که تصمیم میگیرد که چه نوع بازیگرانی برای فیلم تبلیغاتی مناسب هستند.
سعی کنید بازیگرانی که انتخاب میکنید، در راستای پیام و لحن شما باشند. همچنین حواستان باشید که چه بخواهید چه نخواهید، سلیقۀ تکتک اعضای گروه، از فیلمبردار گرفته تا گریمور، در ویدئوی نهایی تأثیر خواهد گذاشت. پس انتخابهای هوشمندانه و درست، کمک شایانی به کیفیت کار شما خواهد کرد.
یک استوریبورد طراحی کنید

یک استوریبورد برای همۀ طرفهای مربوطه مفید است. استوریبورد قبل از شروع فیلمبرداری به تخیل شما شکل میدهد و همۀ تردیدها دربارۀ فیلمنامه را از بین میبرد. طراحی استوریبورد برای ساخت ویدئوی تبلیغاتی بسیار حیاتی است.
فیلمبرداری ویدئو

اگر قدم بالا را بهخوبی و با حوصله برداشته باشید، تولید ویدئو سریعترین و آسانترین قسمت ماجرا خواهد بود. حالا وقت آن رسیده که یک تیم تولید متخصص که تجربۀ ساخت فیلمهای تبلیغاتی را دارد استخدام کنید. این تیم باید انعطافپذیر باشد تا بتواند ورودیهای شما (همان اهداف و پیام) را درک و پیاده کند.
تدوین و افزودن گرافیکها

در این مرحله، برداشتهایی که تیم فیلمبرداری انجام دادهاند، توسط تدوینگر تدوین میشود. همچنین ذکر عنوانها، حاشیهنویسی، زیرنویس و فراخواننویسی انجام میگیرد. عناصر گرافیکی نقاط حیاتی ویدئو را برجسته میکنند. بهتر است قبل از آغاز این مرحله، قلم، رنگ و محل قرارگیری عناصر گرافیکی مشخص شود و از آنها در راههای خلاقانه برای جلب توجه بینندگان استفاده شود.
پس از تولید
اکنون همه چیز (تصاویر، گرافیک و صدا) با هم ترکیب شدهاند. حال شما باید ویدئوی تبلیغاتی را در مکانهایی که مخاطبان هدف شما بیشتر از آن بازدید میکنند قرار دهید. از قدرت شبکههای اجتماعی مانند اینستاگرام، لینکدین، توییتر و یوتوب استفاده کنید و تیزر تبلیغاتی را در معرض دید مشتری قرار دهید. هیچ فرصتی را از دست ندهید. حتی اگر شده ویدئوی خود را از طریق ایمیل به مشتریان خود ارسال کنید!
نتیجه !
تیزرهای تبلیغاتی این امکان را دارند که هم برای مشاغل کوچک و هم برای کسبوکارهای بزرگ درآمد بالایی کسب کنند. بهعلاوه، آنها هویت و ارزش کلی برند شما را بالا میبرند. نکتۀ اصلی این است که شما قبل از هر اقدامی، باید مراحل ساخت تیزر تبلیغاتی را درست درک کنید. مراحلی که در این مقاله آنها را ذکر کردیم. البته فراموش نکنید که در مورد هرکدام از مراحل میتوان چندین جلد کتاب نوشت!
بنابراین، فرایند ساخت تیزر تبلیغاتی را بههیچوجه آسان نگیرید. هر مرحلۀ ذکر شده در این مقاله، در موفقیت ویدئوی تبلیغاتی شما نقشی اساسی دارد. کافی است بین مراحل فوق بالانس مطلوبی ایجاد کنید و شاهد این باشید که تجارت شما در حال بهبود است.