چرا هر روز با تبلیغات مختلفی مواجه میشویم؟ از بیلبوردهای تبلیغاتی تا ایمیلها و تماسهای تلفنی، همه اینها بخشی از کمپینهای بازاریابی برای کسب و کارها هستند.
مارکتینگ بخش جدایی ناپذیر کسب و کار است و با توجه به رقابت شدید در دنیای امروزه، بازاریابی این قدرت را دارد که یک سرمایه گذاری را بسازد.
بازاریابی به کسب و کارها کمک می کند تا محصولات و خدمات خود را به مشتریان بالقوه معرفی کنند و نیازهای آنها را برآورده کنند. برای مثال، یک شرکت بیمه ممکن است یک کمپین بازاریابی راه اندازی کند تا آگاهی از بیمه عمر را افزایش دهد. این کمپین ممکن است شامل تبلیغات تلویزیونی، تبلیغات آنلاین و تبلیغات چاپی باشد.
مارکتینگ شامل انبوهی از مراحل است. از طریق کمپینهای مؤثر، ابتدا بازار مورد مطالعه قرار میگیرد. از نظرسنجی ها، خدمات یا محصولات مورد نیاز به مصرف کنندگان ارائه می شود و استراتژیهایی برای افزایش پایگاه مصرف کنندگان و افزایش فروش برای ایجاد درآمد تهیه می شود.
بازاریابی یک ابزار قدرتمند است که میتواند به کسب و کارها کمک کند تا رشد کنند و به موفقیت برسند.
بازاریابی چیست؟
بازاریابی شامل فعالیت هایی است که توسط یک کسب و کار یا یک فرد برای تبلیغ خدمات و محصولات خود انجام میدهد. بازاریابی شامل ترویج، تبلیغات و فروش محصولات و خدمات به مصرف کنندگان است.
بازاریابی جزء جدانشدنی از هر کسب و کاری است و شامل جنبههایی مانند نوشتن توضیحات محصول، طراحی صفحات وب، بهبود خدمات مشتری، ایجاد بخشهای تجاری و بازار و انجام تحقیقات بازار است و همچنین شامل استراتژیهایی است که به رشد کسب و کار شما کمک می کند.
بازاریابی: رمز موفقیت کسب و کار شما
بازاریابی مانند اکسیژن برای کسب و کار شماست. بدون آن، کسب و کار شما زنده نمی ماند. بازاریابی به شما کمک می کند تا مشتریان جدیدی پیدا کنید، فروش خود را افزایش دهید و از رقبا متمایز شوید.
چهار p را فراموش نکنید.
مک کارتی(E. J. McCarthy) پروفسور بازرگانی و مارکتینگ میگوید، آمیخته بازاریابی (marketing mix) چهار P دارد:
محصول (Product)
ریشه بازاریابی، محصول است. قبل از آماده کردن یک کمپین برای یک محصول، یک بازاریاب باید در مورد جزئیات محصول، نحوه استفاده از محصول، نحوه مفید بودن آن برای مصرف کننده و … اطلاعات داشته باشد. محصول باید پاسخگوی تقاضای مصرف کننده باشد.
قیمت (Price)
دومین P به قیمت فروش محصول اشاره دارد. عواملی مانند قیمت تمام شده واحد، هزینههای توزیع و هزینههای مارکتینگ، نقش مهمی در تعیین قیمت محصول ایفا می کنند. قیمت شرکتهای رقیب و تقاضای مصرف کنندگان نیز در تصمیم گیری در مورد محصول نقش دارند.
مکان (Place)
یکی دیگر از P های بازاریابی، مکان است که به توزیع محصول اشاره دارد. محصول را میتوان از طریق فروشگاه های فیزیکی یا آنلاین فروخت.
ترویج (Promotion)
“You can’t sell anything if you can’t tell anything”
چیزی نمیتوانید بفروشید، اگر چیزی نگویید.
-بث کامستاک (نخستین مدیر زن تاریخ جنرال الکتریک و نویسنده)
و اما آخرین P آمیخته بازاریابی، تبلیغات یا کمپینهای تبلیغاتی است. تبلیغات، فروش، روابط عمومی، بازاریابی مستقیم، بازاریابی چریکی و اسپانسرشیپ در تبلیغات گنجانده شده است.
محبوبترین انواع مارکتینگ
بازاریابی محتوا: ایجاد و توزیع محتوای ارزشمند و مرتبط برای جذب و حفظ مخاطبان هدف و در نهایت تبدیل کردن آنها به مشتریان سودآور.
بازاریابی رسانههای اجتماعی: استفاده از رسانههای اجتماعی برای ارتباط با مشتریان بالقوه و فعلی، ایجاد آگاهی از برند، و ترویج محصولات یا خدمات.
بازاریابی از طریق وبسایت: بهینه سازی وب سایت و محتوای خود برای کسب رتبه بالاتر در نتایج موتورهای جستجو (SERPs) و جذب ترافیک ارگانیک بیشتر.
بازاریابی ایمیلی: ارسال ایمیلهای تبلیغاتی یا اطلاعاتی.
بازاریابی پیامکی: ارسال پیامکهای تبلیغاتی یا اطلاعاتی به مشترکان تلفن همراه.
بازاریابی وابسته: همکاری با سایر مشاغل برای تبلیغ محصولات یا خدمات یکدیگر در مقابل کمیسیون.
بازاریابی رویدادی: برگزاری یا مشارکت در رویدادهایی مانند کنفرانسها، نمایشگاهها و جشنوارهها برای تبلیغ محصولات یا خدمات خود و ایجاد روابط با مشتریان بالقوه و فعلی.
بازاریابی چاپی: استفاده از رسانههای چاپی مانند مجلات، روزنامهها و بروشوها برای تبلیغ محصولات یا خدمات خود.
بازاریابی رادیویی: استفاده از تبلیغات رادیویی برای تبلیغ محصولات یا خدمات خود.
بازاریابی تلویزیونی: استفاده از تبلیغات تلویزیونی برای تبلیغ محصولات یا خدمات خود.
بازاریابی تلفنی: استفاده از تماسهای تلفنی برای برقراری ارتباط با مشتریان بالقوه و فعلی.
اینها فقط چند نمونه از انواع بازاریابی موجود است. بهترین نوع بازاریابی برای کسب و کار شما به عوامل مختلفی از جمله صنعت، بازار هدف و بودجه شما بستگی دارد.
چه چیزی در استراتژی های بازاریابی گنجانده شده است؟
استراتژی بازاریابی شامل موارد زیر است:
درک مشتریان: این شامل درک نیازها، خواستهها و نقاط درد بازار هدف شما می شود.
تحلیل بازار و رقابت: این شامل درک چشم انداز کلی بازار، به همراه نقاط قوت و ضعف رقبا میشود.
تعیین کمپینهای بازاریابی: این شامل توسعه و اجرای کمپین های بازاریابی است که به مخاطبان هدف شما برسد و به اهداف بازاریابی شما دست یابد.
تخصیص بودجه: این شامل اختصاص منابع لازم به کمپینهای بازاریابی شما میشود.
برنامههای هیجان انگیز: این شامل توسعه برنامههای بازاریابی خلاقانه و نوآورانه است.
در ادامه به تحلیل و بررسی موفقترین کمپینهای مارکتینگ میپردازیم.
نایکی و کمپین “فقط انجامش بده”
از نمادین ترین نمونههای تبلیغاتی، کمپین “Just do it” نایکی است. این برند خوشنام این کمپین را در سال 1988 راه اندازی کرد و در آن ورزشکاران حرفهای و آماتور دستاوردهای خود را به اشتراک گذاشتند و بینندگان را به انجام همین کار تشویق کردند. یکی از اولین تبلیغات تلویزیونی برای این کمپین، یک ماراتنکار 80 ساله به نام والت استک را نشان میداد، یک ورزشکار فداکار که هر روز صبح 17 مایل میدوید.
پس از اجرای کمپین، هزاران نفر داستانهای شخصی خود را در مورد زمانی که تصمیم گرفتند کار روتین خود را رها کنند و “فقط انجامش دهند” ارسال کردند. این خط به شعار نمادین نایکی تبدیل شد و همچنان نماینده این برند است.
پپسی و کمپین “آیا پپسی خوب است؟”
در طول سوپر بول LIII، پپسی یک آگهی تلویزیونی را منتشر کرد که هنوز در یاد مردم ماندهاست. آگهی “آیا پپسی خوب است؟” با حضور استیو کارل نامزد اسکار و برنده گلدن گلوب، کاردی بی نامزد جایزه گرمی و لیل جون برنده جایزه گرمی. در این آگهی، یک پیشخدمت از کسی که کوکاکولا سفارش داده است می پرسد: “آیا پپسی خوب است؟” و کارل در مونولوگ خود توضیح میدهد که پپسی “بیش از خوب است.” این آگهی بر اساس سناریوی معمولی زمانی که مردم یک نوشابه سفارش میدهند و پیشخدمت فرض میکند که پپسی انتخاب اول آنها نیست، پخش میشود. این برند از محبوب ترین رویداد ورزشی آمریکا برای شروع گفتگو در مورد اینکه چرا پپسی بهتر از حد متوسط است، استفاده کرد.
داو وکمپین “زیبایی واقعی”
مردم میخواهند داستانهای مهمی را بشنوند و کمپین “زیبایی واقعی” برند داو پیامی اصیل را ارائه کرد که صنعت زیبایی به شدت به آن نیاز داشت. کمپین داو برای زیبایی واقعی در سال 2004 توسط Unilever با هدف ایجاد اعتماد به نفس در زنان و کودکان راه اندازی شد. کمپین اولیه به تحقیقاتی اشاره کرد و گزارش داد که تنها 2 درصد از زنان خود را زیبا میدانند. فاز بعدی شامل مجموعهای از بیلبوردها با بازی زنان واقعی به جای مدلها بود. این کمپین مورد استقبال خوبی قرار گرفت و به سایر اشکال رسانهها گسترش یافت و پیری، انواع مختلف بدن و شفافیت در مورد کلاه گیس، لکهها و به اصطلاح «نقصها» را ترویج کرد. مأموریت آگهیها این بود که بر مضر بودن صنعت زیبایی برای زنان جوان توجه کنند و زیبایی را بازتعریف کنند.
من فکر میکنم این کمپین یکی از مهمترین کمپینهای مارکتینگ در تاریخ اخیر است. این کمپین به تغییر نحوه تفکر مردم در مورد زیبایی کمک کرد و باعث شد زنان احساس اعتماد به نفس بیشتری در مورد ظاهرشان داشته باشند. من خوشحالم که این کمپین همچنان در حال اجرا است و به ترویج پیام مهم خود ادامه میدهد.
در نیک هنر، شما یکی از دو تخصص ارتباطات بازاریابی یکپارچه یا بازاریابی محتوا را انتخاب خواهید کرد که به بهترین وجه با محصول یا خدمات شما مطابقت دارد. نیروهای ما از جمله پیشروترین متخصصان در زمینه خود هستند که از دانش و خلاقیت خود برای ایجاد تغییر استفاده میکنند.